- Webwinkel Coolblue heeft de nettowinst vorig jaar verviervoudigd tot 61,1 miljoen euro.
- Het Rotterdamse bedrijf profiteerde van de door corona toegenomen populariteit van online shoppen en zette in op nieuwe markten.
- Zo is Coolblue onder andere begonnen met de verkoop van zonnepanelen, laadpalen, stroom en gas.
Webwinkel Coolblue heeft vorig jaar een record aan nettowinst geboekt. Deze steeg van 15,2 miljoen naar 61,1 miljoen euro, een verviervoudiging, zo blijkt uit het jaarverslag.
In februari werd al bekend dat de omzet vorig jaar met meer dan een derde gestegen was tot 2 miljard euro.
Lees ook: Coolblue ziet omzet met ruim een derde stijgen
Coolblue schrijft de groei onder meer toe aan de “verbeterde inkoopvoorwaarden, prijsoptimalisatie, rationalisatie van ons assortiment en verbeterde service-proposities”, zo meldt het in het jaarverslag.
De webwinkel profiteerde niet alleen van de toegenomen populariteit van online shoppen als gevolg van de coronapandemie, ook boorde de Rotterdamse onderneming diverse nieuwe markten aan.
Zo kunnen mensen inmiddels ook terecht bij Coolblue voor de verkoop en installatie van laadpalen en zonnepanelen en de levering van stroom en gas.
Lees ook: Coolblue zet zwaar in op de energiemarkt
Voor zakelijke klanten introduceerde de retailer Thuiswerkwinkels. Dat is een dienst die een heel assortiment aan kantoorattributen biedt, waarmee werkgevers voor hun personeel thuiswerkplekken kunnen inrichten. In België en Nederland is dat al voor meer dan 48.000 medewerkers gedaan.
Afgelopen jaar heeft de onderneming ook de eigen infrastructuur flink uitgebreid. Zo opende de retailer winkels in Leiden, Hasselt en Brussel. Ook werd de eigen bezorgservice CoolblueFietst in meer steden actief.
Vertraagde beursgang
In april werd bekend dat de geplande beursgang van het Rotterdamse bedrijf is uitgesteld tot het najaar.
Die vertraging zou onder meer te maken hebben met het zwangerschapsverlof van financieel directeur (CFO) Daphne Smit.
Omdat Coolblue mede door de coronacrisis zo goed presteert, lieten de aandeelhouders weten het geen probleem te vinden om te wachten tot na de zomer met de beursgang.
Volgens het Financieele Dagblad mikt het bedrijf op een waardering van 3 miljard tot 4 miljard euro, en in het gunstigste scenario zelfs 6 miljard euro.
Lees meer over Coolblue:
- Coolblue stelt de beursgang naar verluidt uit tot het najaar, onder meer omdat de CFO met zwangerschapsverlof gaat
- Amazon wint terrein met lage prijzen, maar blaast Bol.com en Coolblue nog niet weg
- Pieter Zwart begon Coolblue op een Rotterdamse zolderkamer, nu is hij multimiljonair – dit is het verhaal van de ‘Nederlandse Jeff Bezos’